Hubneme úsěšně - Pitný režim

Vyhledávaný výraz musí mít minimálně 3 znaky.

Pitný režim

12. 1. 2011 21:59

Příjem tekutin a dodržování pitného režimu je pro tělo velmi důležitý. Voda nám v těle udržuje stálost vnitřního prostředí a slouží jako „nosič“ pro příjem živin a odvod nadbytečných tuků a škodlivin z těla. Při nedostatečném příjmu tekutin dochází k bolestem hlavy, malátnosti, nebo poškození pružnosti pokožky.

Pokud dehydratace trvá delší dobu, dochází v důsledku slabého okysličení mozku k snížení celkové výkonnosti organismu, ale také výkonností duševní, což se u dětí mlže projevit třeba únavou, neposlušností, nepozorností ve škole a náladovostí. Pokud tělo zaznamená větší ztráty vody může dojít k tzv. intoxikaci některých orgánů např. ledvin. 

Během dne naše tělo vyloučí zhruba 2,5 litru vody, a to nejen močí, ale i pocením a dýcháním. Pokud nastanou nějaké extrémní podmínky, jako je fyzická zátěž nebo horké počasí, je nutné počítat s daleko větší spotřebou vody. Právě proto musíme doplňovat tekutiny, abychom vodu v těle dostali do rovnováhy, to děláme především tekutinami, ale i stravou, např. ovoce a zeleniny. Měli bychom pamatovat na to, že doplňování tekutin by nemělo nastat až při pocitu žízně, protože když tento pocit nastane, jedná se již o 1% - 2ˇ% dehydrataci.

Doporučené množství vody během jednoho dne se pohybuje kolem 2 litrů, ovšem skutečná potřeba tekutin je individuální a závisí na mnoha faktorech – hmotnost, věk, aktuální pořasí, zdravotní stav nebo fyzická aktivita.

Další důležitou rolí v pitném režimu hrají druhy nápojů. Hlavní podíl pitného režimu by měla tvořit obyčejná voda, bohužel za poslední roky konzumace vody spíše klesá a její podíl nahrazují slazené nápoje a sycené vody, které nejsou pro tělo až tak vhodné. Sladké sycené nápoje obsahují kromě velkého množství cukru i řadu potravinových kyselin, barviv a konzervanty, které pro tělo nepřinesou nic výživného, ale naopak je v některých případech odůvodněné podezření z působení zdravotních problémů, jako jsou alergie, hyperaktivita atp.

Perlivé vody by měly být konzumovány v menším množstvím, mohou poškozovat zubní sklovinu nebo způsobovat žaludečné a trávicí obtíže. Slazené limonády zvyšují pocit žízně, navíc tyto nápoje společně s některými druhy džusů jsou přislazovány buď rafinovaným cukrem, a nebo umělým sladidlem, což může zvýšit chuť k jídlu a v nadměrné konzumaci vést k obezitě.

Pokud svému tělu chcete dopřát jenom to dobré, zaměřte se na konzumaci obyčejné nesycené vody, během dne zařaďte do režimu zelené nebo ovocné neslazené čaje, místo kávy si uvařte hrnek černého čaje a džusy nahraďte čerstvou šťávou z ovoce. Minerální vody pijte jen v omezeném množství.

Při fyzické námaze a následnému pocení, se z těla ztrácí kromě vody i určité množství  minerálů. V takovém případě je vhodné sáhnout po některých iontových nápojích, nebo do pitného režimu zařadit větší množství minerální vody, která nám ztracené minerály z těla, doplní.


(zdroj: časopis Psychologie, text: Pavla Millerová, pozn. text upraven)

0

Diskuse: Pitný režim

V diskusi není žádný příspěvek.

předchozí 1/0 další

Pro přidání komentáře je potřeba se přihlásit. Pokud nemáte účet, můžete si ho založit zdarma zde