Hubneme úsěšně - Na hubnutí potřebuješ energii!!

Vyhledávaný výraz musí mít minimálně 3 znaky.

Na hubnutí potřebuješ energii!!

7. 5. 2013 13:16

Na internetu je k dispozici mnoho zaručených diet  po kterých zhubnete. Našli jste už ale dietu, po které by se vám nedostavil jojo-efekt? Možná vás nebaví počítat kalorie a hlídat si vaší energetickou bilanci tak, aby váš výdej byl větší než příjem. Však ono to není vždy potřeba!  Možná bude stačit, když si přečtete tento článek a pochopíte, proč vlastně jíme a proč je jídlo pro naše hubnutí důležité.

Už kdysi Sokrates prohlásil: „Jím proto, abych žil, nežiji proto, abych jedl.“  My ale bohužel žijeme v konzumní době, kdy náš trh je zcela přehlcen potravinami a výrobky které nás svádí nejen k mlsání, ale hlavně k usnadnění si práce s vařením. V tomto článku bych ale chtěla vysvětlit dva pojmy – metabolismus a bazální metabolismus.  Jsou to pojmy, které vám pomohou pochopit,  proč je důležité vědět, co jíme!

 

Metabolismus

Určitě jste se setkali s někým, nebo jste to právě vy, kdo nemůže zhubnout kvůli zpomalenému metabolismu. Metabolismus je proces kdy dochází v těle k výměně látek a energií. Tělo prostřednictvím jídla přijímá základní složky jako jsou sacharidy, bílkoviny a tuky.  Tyto látky se pak štěpí na mnohem menší částice, které tělo umí zpracovat a vzít si z nich energii, kterou tělo potřebuje pro správné fungování. Pojem bazální metabolismus pak znamená, hodnotu energie, kterou tělo potřebuje pro to aby byly zachovány všechny životní funkce jako je dýchání, oběhová soustava, trávení atp. Bazální metabolismus není lehké změřit, musíme dodržet určité podmínky (např. člověk by měl být v klidu, po probuzení v tmavé místnosti, neměl by být právě najedený ale ani hladový, atp.) Naštěstí dneska už existují výpočty na základě údajů jako je výška, váha, věk a pohlaví. Tato hodnota bazálního metabolismu je ale mnohdy podceňována hlavně při redukčních dietách. Většina redukčních diet nezohledňuje individuální potřeby člověka včetně bazálního metabolismu. Většina redukčních diet je postavena pouze na denním příjmu energie na 5000 - 5500kJ. V prvotní fázi můžeme začít hubnout v důsledku rapidního omezení příjmu energie. Ovšem při tak malém množství energie, brzy dojdou našemu tělu zásoby živin, a protože nedostává další začne čerpat ze svých vlastních – příkladem jsou bílkoviny, pokud je člověk tělu neposkytne, tělo si začne „odčerpávat“ své vlastní. Po nějaké době tedy tělo přepne na „úsporný režim“ a začne zpomalovat energetické nároky – začne zpomalovat metabolismus! Dostáváme se tak do začarovaného kruhu kolísání váhy, jojoefektů, únavových syndromů atp. Rozhodně toto není řešení, které by vám pomohlo trvale snížit váhu.

Čím je člověk starší, tím se jeho energetické nároky snižují, a tím pádem se nám snižuje i hodnota bazálního metabolismu.

Výpočet bazálního metabolismu (BMR), výsledek v kcal.

Muži

 

18 - 34 let

tělesná hmotnost x 24

35 - 50 let

tělesná hmotnost x 24 x 0,9

 

 

Ženy

 

18 - 34 let

tělesná hmotnost x 24 x 0,9

35 - 50 let

tělesná hmotnost x 24 x 0,8

A jak na zpomalený metabolismus?

Zpomalený metabolismus samozřejmě můžete zrychlit – stačí k tomu upravený jídelníček, který bude mít dostatek bílkovin, sacharidů, ale i tuků, stačí pak dodržovat pravidelnost mezi jídly a dostatek tekutin. Až se tělo stabilizuje a pocítíte že máte mnohem více energie, zařaďte do svého programu pravidelný pohyb, protože nárůst svalové hmoty též zrychluje váš metabolismus a člověk, který má zařazen pohyb v programu, spaluje ještě několik hodin po tréninku.

Skladba jídelníčku

Jídelníček by měl obsahovat dostatek sacharidů, bílkovin, ale i kvalitních tuků. Konzumujte hodně vlákniny, ovoce a zeleniny.  Bílkoviny by měly být zastoupeny z  řad ryb a bílého masa, mléčné produkty, ale i luštěniny, tofu a další. Vynechat byste měli jakékoliv průmyslově zpracované produkty. Zapomeňte na smažená jídla a tučné výrobky.

(Daniela Mrázová, daniela@hubnemeuspesne.cz)

0

Diskuse: Na hubnutí potřebuješ energii!!

V diskusi není žádný příspěvek.

předchozí 1/0 další

Pro přidání komentáře je potřeba se přihlásit. Pokud nemáte účet, můžete si ho založit zdarma zde