Hubneme úsěšně - Strečink

Vyhledávaný výraz musí mít minimálně 3 znaky.

Strečink

2. 3. 2011 22:06

Tak důležitý a tolik neoblíbený… Strečink. Už dávno není pravda, že je strečink součástí tréninků jenom sportovců. Dnešní stereotypní způsob života způsobuje, že naše těla nutíme být delší dobu ve strnulých polohách, jediný výsledek ovšem je, že máme zatuhlé a zkrácené svaly a bolesti hlavy a zad. Správnou prevencí by mohl být i strečink.

Strečink  je pohybová aktivita spočívající v protahování svalů čímž je odstraňováno jejich zkrácení, snižuje se svalové  a psychické napětí, zvyšuje se též pohyblivost kloubů a páteře. Metody strečinku jsou používány nejen ve sportu, ale také v léčebné rehabilitaci.

Dále slouží k prevenci před poraněním - natažení nebo natržení svalů, a k prevenci svalových onemocnění, např. zánětu šlach.

Zkrácené svaly působí tlumivě na svaly oslabené a to je hlavní příčinou vadného držení těla. Pravidelným strečinkem tedy můžeme ovlivnit správné držení těla a odstranit tak svalovou dysbalanci (svalovou nerovnováhu). Nehledě na to, že zkrácené svaly nás omezují v pohyblivosti, jsme neohrabaný a naše kvalita života je velmi omezena, díky naší pramalé pohyblivosti.

I při strečinku je velmi důležité respektovat faktory věku a cvičení musíme vybírat podle zdravotní stránky. Obecně platí zlaté pravidlo, zařazovat cvičení od nejjednoduššího cvičení a postupně podle zvyšující se flexibility zařazovat cviky náročnější. Nesnažte se za každou cenu cvičení uspěchat, protože i tady platí že přílišným strečinkem můžeme své tělo přetrénovat. Všechno má svůj čas a pravidelným cvičením lze postupně ovlivnit jakýkoliv stav pohyblivosti těla.

Každý člověk, a to nejen starší, by měl provádět cvičení na protažení stažených svalů, které mu znepříjemňují pohyb v denním životě, nebo způsobují bolesti.

Strečink bychom měli provádět během dne, třeba hned ráno po probuzení a nebo večer před spaním. Je důležité zařadit protažení všech velkých svalových skupin, které nám nezabere více jak 30 minut cvičení. Cvičení by mělo být pravidelné, protože dosažené protažení při cvičení není trvalým stavem a při nepravidelném protahování, dojde ke zkrácení. Rozhodně ale necvičte pokud jste nemocní, pokud máte horečky, bolesti či nadměrnou únavu. V takovém případě se vraťte ke cvičení, až tehdy,  pokud jste zcela uzdraveni a intenzitu strečinku zvyšujte postupně.
Důležité je dýchání, snažíme se o klidné a hluboké dýchání při cvičení, to samo o sobě má relaxační účinky pro celý organismus.

Zásady provádění strečinku:

  1. neprotahujeme nezahřáté svaly
  2. neprotahujeme poraněné svaly
  3. protahujeme pouze do krajních poloh, nepřekračujeme hranici bolesti
  4. z protahovací polohy se vracíme pomalu
  5. protahujeme všechny svalové skupiny, hlavně svaly se sklonem ke zkracování.
  6. protahujeme obě poloviny těla
  7. pravidelná součást každé pohybové aktivity
  8. dosažené protažení není trvalým stavem, proto je důležitá pravidelnost
  9. svaly si neuvědomují stáří, proto mohou být protahovány v každém věku.
  10. dbáme na správné provedení cviku

Nejdůležitější ovšem je, abyste respektovali a vnímali své tělo a cvičili pouze dle vlastních možností. V krajní poloze setrvejte alespoň 20 vteřin a svalové napětí prodýchejte. Vraťte se do výchozí polohy, uvolněte se a cvičení zopakujte nebo cvik proveďte na druhou stranu.

Ať už jste pravidelný sportovec nebo jen provozujete rekreačně nějaký sport, vždycky dbejte na důkladný strečink, zejména po fyzické zátěži.


Strečink je důležitou součástí každého cvičení a to hned v několika úrovních.

  1. strečink před cvičením – je důležité protáhnout zahřáté svaly před zátěží.
  2. strečink během tréninku – svaly protahujeme před a po odcvičení určité fáze tréninku
  3. strečink na závěr tréninku – měl by být delší a relaxační, cviky na protažení celého těla

Největší důraz bychom měli klást na strečink po tělesné zátěži, protože ten snižuje poškození svalstva a bolestivost po zátěži, pomocí strečinku můžeme zajistit lepší prokrvení svalů a zvýšit jejich schopnost regenerace – odplavení kyseliny mléčné.

Veškeré cvičení, které provozujete, má svůj účinek, ale také má svůj čas. Pamatujte tedy na to, že pravidelnost cvičení je jednou z nejdůležitějších pravidel. Nikdy není pozdě začít se cvičením, a vždycky si můžete najít malou chvilku pro sebe. Zkuste si vymezit několik minut denně na správné protažení, a uvidíte jak se již po několika dnech budete cítit mnohem lépe a uvolněně.

(Strečink, autor: Klára Buzková)

0

Diskuse: Strečink

V diskusi není žádný příspěvek.

předchozí 1/0 další

Pro přidání komentáře je potřeba se přihlásit. Pokud nemáte účet, můžete si ho založit zdarma zde