Hubneme úsěšně - Děti a pohyb

Vyhledávaný výraz musí mít minimálně 3 znaky.

Děti a pohyb

28. 12. 2010 21:53

V posledních letech spočívá životní styl dětí a mladých lidí zejména ve sledování televize, hraní počítačových her a stravování v rychlém občerstvení. To vyvolává zejména u odborníků znepokojení nad úrovní fyzické kondice dětí. Zatímco v dobách dřívějších trávily děti svůj volný čas hraním venku s kamarády, nyní jej věnují spíše sedavým činnostem. Tato změna životního stylu způsobila, že děti nejsou zdaleka tak schopné jako dříve, neuvědomují si svou špatnou fyzickou kondici ani nutnost udržování zdraví.

Děti je potřeba motivovat, aby o sebe a svou tělesnou (ale také duševní) zdatnost pečovaly. Jako u ostatních aspektů výchovy, i zde platí, že je to rodič, kdo by měl jít dítěti příkladem, ukázat mu, co je správné a co ne. Zájem dětí o dobrou fyzickou kondici získáme tím, že jim sami ukážeme, že cvičení může být nejen prospěšné, ale také zábavné, a že stát se zdravým znamená poznávat nové a inspirující myšlenky. Každý rodič by si měl uvědomit, že zájem o pohyb, který pomohou svým dětem vypěstovat dnes, může pozitivně ovlivnit jejich chování v celém pozdějším životě.

Děti by si měly být vědomy toho, že pohyb je důležitý, měly by pochopit, že cvičení a fyzická kondice jsou cestou k lepší kvalitě života. Měly by mít také základní povědomí o nebezpečí a rizicích spojených s vysokým krevním tlakem a hladinou cholesterolu. Stejně jako u dospělých je však třeba mít na paměti, že každé dítě je individuální, a tedy i v kolektivu dětí je tělesná kondice různá. 

Při kolektivních hrách by měl rodič (případně pedagog) dbát na to, aby děti rozvíjely čtyři základní komponenty:

Výkonnost dýchacího a oběhového systému

Zvyšování výkonnosti v této oblasti zlepšuje zejména funkci srdce, plic a cév (v průběhu cvičení a po něm). Děti pak dokážou lépe pracovat a hrát si, aniž by se unavily.

Svalová síla

Zde máme na mysli sílu, kterou vyvíjí sval proti odporu. Dostatečná svalová síla umožňuje zachování správného držení těla, nošení předmětů a zlepšení výkonu ve sportech a hrách.

Svalová vytrvalost

Čili schopnost svalu se stahovat a uvolňovat po dlouhou dobu, aniž by se unavil. Děti se neustále pohybují, proto potřebují, aby jejich svaly vydržely pracovat dlouho. Tato komponenta se nejlépe rozvíjí např. při bruslení., pěší turistice, běhu na běžkách či plavání.

Ohebnost

Týká se pohyblivosti kloubu a jeho okolních svalů. Čím větší je rozsah pohybu, tím více se napínají či stahují svaly, šlachy a vazivo náležící ke kloubu. Ohebnost je pro každého člověka nezbytná (při každodenních činnostech předchází zranění apod.). Před každým cvičením je potřeba tělo nastartovat, připravit na činnost.

Pokud se rozhodnete věnovat se se svým dítětem (v jeho vlastním zájmu) nějaké fyzické aktivitě, rozhodně byste měli vzít v úvahu věk dítěte a jeho aktuální úroveň dovedností! Samozřejmostí by mělo být zachování bezpečnosti při této aktivitě. Při vybírání vhodného cvičení – hry se můžete inspirovat také v literatuře, konkrétní doporučenou publikací může být například kniha 85 her pro zlepšení kondice dětí od E.R.Fosterové a spol., která vyšla v nakladatelství Portál. Jedná se o soubor cvičení a her pro děti od 4 do 14 let, přičemž u každé uvedené cvičení obsahuje kompletní informace o provádění samotném i o tom, které složky fyzické kondice rozvíjí.


(zdroj: E.R.Fosterová, K. Hartingerová, K.A. Smithová: 85 her pro zlepšení kondice dětí)

0

Diskuse: Děti a pohyb

V diskusi není žádný příspěvek.

předchozí 1/0 další

Pro přidání komentáře je potřeba se přihlásit. Pokud nemáte účet, můžete si ho založit zdarma zde