Hubneme úsěšně - Stres a jak s ním bojovat

Vyhledávaný výraz musí mít minimálně 3 znaky.

Stres a jak s ním bojovat

3. 10. 2010 0:00

Jste v jednom kole? Prožíváte časovou tíseň? Stále myslíte na to, co ještě musíte udělat, nebo už jste udělat dávno měli a jednoduše nestíháte? Máte dojem, že jste málo odolní vůči stresu a nemáte již vůli mu čelit? Pak vězte, že „obyčejný“ stres může velmi záhy přerůst v nemoci stresové. Jak jim můžeme tedy předcházet?

Infarkt myokardu (srdeční mrtvice)

Velkou roli zde hraje zejména obezita, kouření, nadměrné napětí, zvýšená hladina cholesterolu v krvi. Hrozí vám především, když máte nedostatek pohybu a sedavý způsob života.

Zvýšený krevní tlak

Pokud holdujete tučné stravě, cigaretám a máte nedostatek pohybu, ohrožujete zdraví nejen své, ale i své rodiny. Bylo dokázáno, že na slané jídlo se snadno vypěstuje návyk nejen u dospělých, ale již u dětí. Naopak máte-li v normě krevní tlak i hladinu cholesterolu a normální tělesnou váhu (Body Mass Index – BMI – nepřesahuje hranici 25), jste ohroženi stresem méně než ti, kteří alespoň v jednom z případů těchto normálních hodnot nedosahují.

Poruchy menstruačního cyklu

Často se jedná o projev hormonální nerovnováhy v důsledku fyzicky či psychicky přespříliš náročných činností. Vymizení menstruace má zřejmě přirozenou příčinu – příroda prostě brání možnému otěhotnění u přetěžované ženy. K úplné ztrátě menstruace pak dochází například v situacích, kdy žena „nezdravě“ a rychle zhubne (třeba při mentální anorexii).

Migréna

Tuto stresovou nemoc může vyvolat emoční nebo fyzický stres, ale také nedostatek či nadbytek spánku, vynechání jednoho pravidelného jídla nebo některé poživatiny – patří sem i čokoláda!

Předčasné stárnutí

K  předčasnému stárnutí dochází například tehdy, když se při stresu v těle tvoří jedovaté sloučeniny (říkáme jim kyslíkové radikály), které přispívají k stárnutím tkání. Jejich působení lze omezit vhodnou stravou s dostatkem zeleniny a ovoce.

 

Základními faktory, kvůli kterým se nám se stresem špatně bojuje, jsou v první řadě obezita, vysoký krevní tlak, vysoká hladina cholesterolu v krvi, alkohol, kouření a nedostatek tělesné námahy. Vždy však platí, že fyzická námaha musí být úměrná možnostem organismu i jeho duše, musí odpovídat jeho schopnostem přizpůsobit se. Stále bychom měli mít na paměti také fakt, že „normální“ tělesná váha závisí v neposlední řadě na rodinné dispozici a genetické výbavě.

Jak zatočit se stresem v pěti krocích

  1. pravidelně jíst, nejlépe 5-6 malých jídel denně a snažit se o udržení normální tělesné váhy
  2. dostatečně spát, nejméně 7 hodin denně, a to v noci, přičemž místnost určená ke spánku má být úplně tmavá a člověk by se měl pokud možno vyvarovat léků na spaní apod.
  3. denně nebo alespoň dvakrát týdně cvičit až do zpocení nebo hodinu rychle chodit (tato rychlost závisí na věku a na stavu končetin)
  4. omezit kouření a alkohol
  5. zamyslet se nad svou životosprávou a podle možnosti změnit životní styl, alespoň chvilku přes den se snažit relaxovat, mít nějakou formu zábavy. Výrazně může napomoci také zorganizování si denního rozvrhu (umožní nám vyhnout se časové tísni) a zapojení do sociálního života společnosti.

Zdroj: V. Schreiber: Lidský stres, Academia, Praha 2000

0

Diskuse: Stres a jak s ním bojovat

V diskusi není žádný příspěvek.

předchozí 1/0 další

Pro přidání komentáře je potřeba se přihlásit. Pokud nemáte účet, můžete si ho založit zdarma zde