Hubneme úsěšně - Jarní očista těla

Vyhledávaný výraz musí mít minimálně 3 znaky.

Jarní očista těla

9. 3. 2013 19:20

Detoxikace - neboli odstraňování jedů z organismu je rok od roku populárnější. Není divu -  naše životní tempo a prostředí je pro naše tělo velmi náročné, a tak si čas od času zaslouží nějaké odlehčení a ozdravení. Možná i vy se letos chystáte ulevit tělu po zimě, ale nevíte jak na to, proto vám přináším článek, který by vám měl detoxikaci ulehčit.

Toxiny kolem nás
Toxiny jsou látky, které mohou být pro naše tělo jedovaté. Setkáváme se s nimi v každodenním životě, a je velmi důležité si uvědomit, které látky za ně můžeme považovat.  Jedná se například o kofein, nikotin, alkohol, pesticidy, chemické konzervanty, léky, ale i nadbytek cukru a tuku ve stravě.

Pojďme si zrekapitulovat den: není čas na pořádné jídlo -  jíme ve spěchu, po fastfoodech nebo v lepším případě po cestě ze supermarketu. Pijeme nadbytek kávy,  kterou se snažíme odstranit únavu, která je ovšem důsledek z nedostatku energie, která nám chybí ze stravy .  Po cestě do práce a z práce jsme obklopeni plyny a výpary z dopravních prostředků, jen těžko se ubráníme, abychom se nenadechli. A  večer? Uvolnění nastává až se sklenicí vína nebo piva.

Kdy detoxikovat tělo

Detoxikace organismu je vhodná po zimě - přelom února a března je ideální doba k tomu, abyste odstranili z těla veškeré usazeniny a přivítali jaro v novém kabátku. Naplánujte si kůru až ve chvíli, kdy se venku trošku zazelená a přestane sněžit.

Možná jste si už nastudovali nějakou detoxikační kůru, kterou byste rádi vyzkoušeli. Pamatujte ale na jednu věc  - při detoxikačním jídelníčku sice eliminujete toxiny ze stravy, ale zároveň tím nesplňujete energetické požadavky vašeho organismu a váš bazální metabolismus se tak zpomaluje. Proto veškeré domácí detoxikační kůry by měly být krátkodobé. V případě, že budete držet týden detoxikační jídelníček, riskujete zpomalení bazálního metabolismu a následkem zpomaleného metabolismu nejen že nebudeme hubnout, ale tělu bude trvat mnohem déle, než odbourá všechny toxiny. Právě pro lepší nastartování metabolismu je dobré vypít každé ráno sklenici s vlažnou vodou a čerstvou citrónovou šťávou.

Obecně platí, že naše tělo používá očistné procesy každý den, musí se vypořádat se zátěží, kterou mu denodenně přinášíme, právě naším životním stylem a prostředím ve kterém žijeme. Nejvíce zatěžujeme orgány jako jsou: játra, plíce, ledviny, střeva, kůži a lymfatický systém.

Váš režim by ve dnech detoxikace měl být spíše klidový, neomezujte však pobyt na čerstvém vzduchu a procházky. Pohyb je však velmi důležitý, protože lidé, kteří mají pohyb součástí životního stylu se více potí a pot je v detoxikaci prostředek, kterým se toxiny vylučují z těla ven.

Detoxikační jídelníček by měl obsahovat tyto potraviny: červená řepa je vynikající v kombinaci s banány a s mrkví (společně tyto potraviny odstraňují těžké kovy a jedovaté látky z těla), avokádo, česnek, jablka, řeřicha, brukvovitá zelenina, mořské řasy, zelené potraviny (ječmen, chlorela nebo spirulina), ořechy (para ořechy jsou výborný zdroj selenu), semínka - vojtěška, alfalfa, slunečnice, dýně, a vláknina - tu  můžete doplnit nejen v ovoci a zelenině ale i z vloček a otrub, neměli bychom zapomenout i na  rostlinné bílkoviny ty doplníte z luštěnin a z tofu.

Ve dnech očisty se úplně vyvarujte masným a živočišným produktům, včetně mléka. Nekonzumujte fastfoodový jídla, průmyslově zpracované potraviny, bílé pečivo (pečivo všeobecně v omezeném množství), cukr, tučné potraviny, smažené jídlo, vynechte nebo alespoň omezte!!! kávu.

Pitný režim by měl být vydatný, nezapomeňte že jedinou cestou jak z těla odplavit toxiny a nečistoty je přes vylučovací ústrojí a ledviny, proto byste měli dostatečně pít! Pijte hlavně neperlivou vodu, čistící čaje, bylinné čaje a můžete zařadit i zeleninové nebo ovocné fresh džusy.

Detoxikaci můžete podpořit i doplňky výživy nebo pomocí superfoods (super potraviny). Zelené potraviny, které tělo  nejen chrání před volnými radikály, ale navíc obsahují chlorofyl, který má výrazné čistící a detoxikační účinky, pomáhá tak z organismu odstraňovat těžké kovy, chemické toxiny a další jedovaté látky. Psyllium nám pak pomáhá odstraňovat usazeniny ve střevech a čistí trávicí trakt. Semínka jsem už zmínila výše, jsou vynikajícím zdrojem omega 3 a omega 6. S výběrem produktů se můžete inspirovat v eshopu.

 

Ukázka očistného jídelníčku - pro vaši inspiraci:  

1. den

Snídaně: koktejl z bobulovitého ovoce + prášek z ječmene, rozmixovat společně s vodou, spařené ovesné vločky, můžete zalít sojovým mlékem nebo sojovým jogurtem

Oběd: luštěninová polévka (doma připravená z luštěnin, zeleniny a vody), tofu se zeleninou + kuskus nebo bulgur

Svačina: zelený salát (rucola, řeřicha, listový salát) cherry rajčátka, můžete nakombinovat i semínka

Večeře:  zeleninové rizoto s celozrnnou rýží

2. den

Snídaně: ovocný salát doplněný o semínka slunečnice, můžete posypat vločkami nebo otrubami

Oběd: mungo fazole s celozrnnou rýží a salátem (nezapomeňte že se mungo musí nechat namočit alepoň 6 hodin ve vodě)

Svačina: salát z červené řepy, okurka hadovka, sezamové semínka

Večeře: cuketová polévka, nebo jiná zeleninová polévka

 

Další dny pomalu zařazujte potraviny na které jste běžně zvyklé (bílé maso a ryby, červené maso až později), celozrnné pečivo i ostatní přílohy.

Detoxikační strava není o hladovění, proto jezte pravidelně, nevynechávejte jednotlivá jídla, jen se snažte na dva dny upravit stravování tak, aby splňovalo zásady detoxikačního jídelníčku, dostatečně pijte, odpočívejte, choďte do přírody a užívejte si příchozí jaro!

(Daniela Mrázová, daniela@hubnemeuspesne.cz)

0

Diskuse: Jarní očista těla

V diskusi není žádný příspěvek.

předchozí 1/0 další

Pro přidání komentáře je potřeba se přihlásit. Pokud nemáte účet, můžete si ho založit zdarma zde